طراحی سایت SPA

طراحی سایت تک صفحه ای (SPA)

طراحی سایت تک صفحه ای (SPA) به طراحی‌ای گفته می‌شود که یک سایت با سرعت عالی را به همراه مزایای یک اپلیکیشن موبایل طراحی می‌کنند. درحال حاضر جدیدترین و باکیفیت‌ترین وبسایت‌های جهان همین نوع وب سایت‌ها هستند.

سایت تک صفحه‌ای بروزترین نوع طراحی سایت محسوب می‌شود. موفق ترین استارتاپ‌های داخل و خارج از کشور هم اکنون درحال بهره‌گیری از وب سایت SPA هستند. اگر به دنبال طراحی وب سایت هستید شرکت با تجربه سکو یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به اهدافتان است.

سایت تک صفحه ای یا SPA چیست؟

SPA برگرفته از عبارت Single Page Application می‌باشد. همان‌طور که از نام آن پیداست به سایت‌های تک صفحه‌ای یا اپلیکیشن‌های تک صفحه‌‌‌ای تحت وب گفته می‌شود که تنها یکبار به فراخوانی آن می‌پردازند. بنابراین دیگر نیازی نیست به ریفرش مرورگر یا فراخوانی مجدد صفحات جهت انجام عملیات جدید پرداخت.

مثلا می‌توان گفت پلتفرم‌های تحت وب همانند تلگرام، فیسبوک و… در واقع یک وب سایت تک صفحه ای (SPA) هستند که اطلاعات آنها بدون ریفرش مرورگر، صفحه تغییر می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت روند کار سایت‌ های تک صفحه ای یا SPA بدین صورت است که تنها یکبار به فراخوانی تمام عناصر HTML پرداخته می‌شود. به همین جهت در مرورگر کاربر، فراخوانی کلی رخ نمی‌دهد. از این رو کاربران فکر می‌کنند در حال کار با اپلیکیشن نصب شده در سیستم خود هستند.

سایت‌های سینگل پیج اپلیکیشن برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

سایت‌های سینگل پیج اپلیکیشن (Single Page Application – SPA) برای بسیاری از کسب و کارها مناسب هستند، به خصوص اگر محتوای اصلی روی ارائه یک اپلیکیشن خاص باشد.

در زیر نمونه‌هایی از کسب و کارهایی آورده شده‌اند که می‌توانند از سایت‌های سینگل پیج اپلیکیشن بهره‌مند شوند:

1. اپلیکیشن‌های موبایل

2. پلتفرم‌های ارتباطی

3. خدمات سرویس آنلاین

4.فروشگاه آنلاین

5.شرکت‌های خدماتی

6.آموزش آنلاین

7. رویدادها و کنفرانس‌ها

8.محتوای تعاملی

در هر صورت، برای استفاده موثر از یک سایت SPA، باید به طراحی مناسب، سرعت بالا، و تجربه کاربری بهینه توجه کنید تا به بهترین شکل ممکن بازخورد کاربران را جلب کنید.

مهمترین نکته این است که صفحه لندینگ شما باید اطلاعات و مزایای اصلی اپلیکیشن شما را به شکل جذاب و واضح نشان دهد. زیبایی ظاهر کاربران را به دانلود و استفاده از اپلیکیشن شما ترغیب کند. طراحی ساده، اطلاعات کاربردی و دعوت به اقدام واضح می‌تواند به بهبود نرخ تبدیل کمک کند.

فریمورک و ابزارها برای ساخت سایت SPA

در سایت‌ های تک صفحه‌ای SPA برای آنکه بتوان به کنترل اتفاقات پرداخت از زبان جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. کار کردن با این زبان دشواری و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و زمان‌بر است. به همین دلیل فریمورک و کتابخانه‌هایی آماده شده‌اند که توسعه‌دهندگان وب بتوانند با کمک آنها به آسانی به ساخت سایت تک صفحه‌ای بپردازند.

برخی از فریمورک و ابزارهای متداول جهت ساخت سایت‌های تک صفحه‌ای که کاربرد فراوانی دارند شامل:

این سه ابزار معرفی شده کتابخانه‌های مخصوص زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت می‌باشند که در اینترنت نمونه‌های موفق از آنها را می‌توان مشاهده کرد. مثلا جهت ساخت کافه بازار از vue.js، پلتفرم تلگرام از  angular.js و ساخت اسنپ مارکت از فریمورک react.js استفاده می‌گردد. البته ابزارهای فراوانی جهت ساخت سایت‌های تک صفحه‌ای به کار می‌روند، اما این ابزارها از پرطرفدارترین آنها می‌باشند.

فریم ورک های بخش front_end

امروزه فریمورک‌های مختلفی در میان توسعه‌دهندگان فرانت اند به عنوان فریمورک اپلیکیشن تک صفحه‌ای به کار گرفته می‌شوند، که برخی از آنها را می‌توان این طور معرفی کرد:

⭕فریم ورک Angular

Angular نمونه‌ای از ابزارهای متن‌باز می‌باشد، طراحی معماری این فریم ورک براساس MVC وMVVM  صورت گرفته است، توسعه این ابزار توسط گوگل و جامعه توسعه دهندگان انجام می‌گردد.

⭕فریم ورک Reactjs

فریم ورک Reactjs نمونه‌ای از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت می‌باشد. این ابزار جهت طراحی رابط کاربری در پلتفرم‌های همچون فیسبوک به کار گرفته شده است. امروزه توسعه فریم ورک Reactjs توسط توسعه‌دهندگان و شرکت‌های گوناگون انجام می‌شود.

⭕فریم ورک Vuejs

این فریم ورک نیز به صورت متن باز و با معماری MVVM طراحی شده است. معمولا از این ابزار جهت ساخت اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای استفاده می‌گردد که یادگیری ساده‌ای دارند. این فریم ورک نسبت به سایر فریم ورک‌ها سرعت بالاتری دارد، همچنین از قالب‌ها و ویوهای بیشتری نیز برخوردار می‌باشد، به همین دلیل توجه کاربران را به خود جلب کرده است.

ارتباط بین front_end با back_end در سایت SPA

زمانی که سایتی به طور SPA یا تک صفحه ای طراحی می‌شود، تلاش بر آن است که بخش‌های فرانت اند و بک اند این سایت‌ها از هم جدا گردیده و به طور مستقل عمل نمایند. ارتباط بین front_end و back_end توسط api صورت می‌گیرد. api بر اساس restful طراحی شده است، یعنی زمانی که سمت سرور یک سرویس براساس restful  ساخته می‌شود، باید خروجیJSON  ارائه دهد تا فرانت اند با گرفتن api بتواند از آن استفاده نماید. به طور کلی می‌توان گفت هر گونه تبادل اطلاعات میان فرانت اند و بک اند توسط api مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گردد‌. این شیوه نحوه استاندارد پیاده‌سازی سایت‌های تک صفحه‌ای است، یکی از بهترین فریم ورک ها برای توسعه Api فریمورک لاراول می باشد .

پیشنهاد مطالعه : طراحی سایت با لاراول

ویژگی های SPA

SPA با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارد برای کاربران و کسب وکارها مزیت‌های فراوانی به همراه خواهد داشت، از این رو می‌توان مزایای آن را به صورت زیر بیان کرد.

الف) برای کاربران

یکی از مزایای مهم SPA برای کاربران سرعت بارگذاری بالا و امکان استفاده آفلاین می‌باشد. کاربران با استفاده از این سایت‌ها با تجربه کاربری خطی و براساس مسیر و نقشه  مناسبی به محتوای مورد نظر خود در وبسایت‌ها دسترسی پیدا می‌کند. مثلا در اپلیکیشن تک صفحه‌ای شرکت Saucony مسیر مناسب با یک نقطه آغاز، میانی و پایانی وجود دارد، بنابراین مشتریان براساس این نقشه سفر دلپذیری را تجربه می‌کنند. توسعه دهندگان این اپلیکیشن تک صفحه‌ای را مطابق با پارالکس اسکرولینگ، ترنزیشن و طراحی UI/UX پیاده‌سازی نموده‌اند.

علاوه بر این سایت‌های تک صفحه‌ای عملکرد عالی در صفحات موبایل دارند، بنابراین کاربران بعد از کلیک کردن لینک‌ها به سرعت زیاد به مقصود خود دست می‌یابند و منتظر لود شدن صفحات مختلف نخواهند بود .

ب) برای کسب و کارها

معمولا توسعه سایت‌های تک صفحه ای سریع‌تر صورت می‌گیرد، از آنجایی که توسعه دهندگان به راحتی با استفاده از Apiهای بک اند مشابه می‌توانند به بروزرسانی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و وب خود بپردازند. بنابراین اطلاعات به صورت ساده‌تری جریان می‌یابد و بروزرسانی اپیلیکشن‌های قدیمی و مخصوص موبایل سریع‌تر و به راحتی صورت می‌گیرد. بنابراین زمانی که سرعت اپلیکیشن‌های SPA بهینه‌سازی گردد، انواع کسب و کارها از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند، از آنجایی که کاربران به سمت برنامه‌های سریع‌تر بیشتر جذب می‌گردند و آنها را ترجیح می‌دهند.

مزایای سایت‌های تک صفحه ای

مزایای سایت‌های تک صفحه ای به شرح زیر است:

معایب و چالش‌های SPA

SPA در کنار مزیت‌های فراوانی که دارد، از معایب و چالش‌های هم برخوردار می‌باشند که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم:

معماری اپلیکیشن تک صفحه ای و تفاوت آن با ساختار سنتی

معماری اپلیکیشن تک صفحه‌ای از تکنولوژی‌های سمت سرور و سمت کلاینت استفاده می‌کند که بسیار ساده است. می‌توان مراحل کار در اپلیکیشن تک صفحه‌ای را این طور بیان کرد:

می‌توان گفت در معماری تک صفحه‌ای مطابق با مراحل بالا، کاربر تنها مراحل آماده را مشاهده می‌کند اما می‌تواند با اینترنت کم سرعت به مشاهده عملیات لودینگ بپردازد. در ادامه به بررسی نحوه بارگذاری قدیمی و سنتی نیز می‌پردازیم که شامل مراحل زیر است:

در این شیوه بارگذاری قدیمی تمامی این مراحل مدام باید تکرار شوند، به همین جهت سرعت اپلیکیشن بسیار کم می‌شود.

عملکرد متفاوت اپلیکیشن های تک صفحه ای

عملکرد اپلیکیشن های تک صفحه‌ای نسبت به چند صفحه ای کاملا متفاوت است، عملکرد SPA به این صورت است که بارگیری Htmlوcss  در همان آغاز و تنها یکبار انجام می‌شود، به همین دلیل بسیاری از کدها و اسکریپت‌‌ها در ابتدا دانلود شده و بارگزاری می‌شوند، بنابراین زمانی که کاربر درخواست داده جدیدی دارد و با پیوند ارتباط برقرار می‌کند، مرورگر با استفاده از فناوری‌های Asynchronous Javascript و AJAX داده را درخواست کرده، بنابراین سرور داده‌ها را به طور JSON پاسخ می‌دهد. بدین ترتیب مرورگر در صفحه اچ تی ام ال از طریق جاوااسکریپت به برورسانی داده‌ها می‌پردازد، بنابراین دیگر نیاز به رفرش صفحه نیست و بارگیری از ابتدا شروع نمی‌گردد بلکه تنها بخش مورد نیاز آپدیت و تغییر شکل پیدا می‌کند.

چه موقع از اپلیکیشن های تک صفحه ای استفاده کنیم؟

اگر شما با این سوال روبرو شده‌اید که چه موقع باید از اپلیلیکشن‌های تک صفحه‌ای استفاده کنیم، باید گفت زمانی می‌توان این سایت‌ها را به کار گرفت که قصد راه اندازی کسب و کار یا  سایت شخصی داشته باشید و به یک پلتفرم کامل و با سرعت عالی احتیاج دارید. همچنین اگر در فکر توسعه اپلیکیشن موبایل یا وب خود در آینده هستید، می‌توانید روی سایت‌های تک صفحه ای حساب کنید، از آنجایی که بخش سمت سرور در این اپلیکیشن‌ها به طور Api  کدنویسی گردیده، از این رو در اپلیکیشن موبایل امکان استفاده مجدد از آن وجود دارد.

چه سایت‌هایی با سینگل پیج اپلیکیشن(سایت تک صفحه ای) ساخته شده اند؟

از نمونه سایت‌های ایرانی موفق که با سینگل پیج اپلیکیشن یا همان SPA ساخته شده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدل‌های خارجی نیز بسیار زیاد هستند که برخی از آنها به قرار زیر می‌باشند:

تاثیر سئو در سایت‌های تک صفحه‌ای (SPA)

برای بهینه‌سازی سایت‌های تک صفحه ای، نیاز است که روی چندین عامل تمرکز کنیم. اولین مورد، بهبود سرعت بارگذاری سایت است. با توجه به اینکه سایت تک صفحه ای است، بارگذاری سریع و صاف آن بسیار حیاتی است. این امر نه تنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد، بلکه برای سئو نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا گوگل این عامل را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

یکی دیگر از مهمترین عوامل سئو برای سایت‌های تک صفحه ای، به روزرسانی مداوم محتواست. ارائه محتوای جدید و ارتباط بازدیدکنندگان با به‌روزرسانی های مداوم سایت، باعث ایجاد یک رونق مثبت در سئو می‌شود و به راحتی می‌تواند رتبه سایت را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشد.

علاوه بر این، استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهینه‌سازی مناسب کد سایت نیز از جمله اقداماتی است که می‌تواند به بهبود سئو کمک کند. بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از فونت‌های مناسب و کاهش حجم فایل‌های CSS و JavaScript نیز می‌تواند تاثیرات مثبتی بر رتبه‌بندی سایت داشته باشد.

در نهایت، ایجاد لینک‌های ورودی با کیفیت (Backlinks) نیز از جمله راهکارهای مهم سئو برای سایت‌های تک صفحه ای است. لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر و مرتبط به سایت شما اشاره می‌کنند، به بهبود اعتبار و رتبه سایت شما کمک می‌کنند.

به طور کلی، تمرکز بر بهبود سرعت بارگذاری، به روزرسانی مداوم محتوا، بهینه‌سازی کد و استفاده از تکنولوژی‌های روز، و ایجاد لینک‌های ورودی با کیفیت می‌تواند به بهبود سئو سایت تک صفحه ای کمک کند.

سایت‌های تک صفحه ای همچنین با مجموعه‌ای از نکات منفی نیز همراه هستند:

جمع بندی

طراحی سایت‌های تک صفحه‌ای از جمله تکنیک‌های کارآمدی است که منجر به افزایش سرعت سایت و جذب بیشتر کاربران می‌گردد. گوگل به سایت‌های تک صفحه‌ای رتبه بالاتری می‌دهد چرا که خزنده‌های گوگل می‌فهمند که سایت مورد پسند کاربران قرار گرفته است. امروزه بسیاری از سایت‌های بزرگ و استارتاپ‌ها به سمت SPA یا تک صفحه‌ای شدن روی آورده‌اند. زمانی اپلیکیشن تحت وب شما به طور SPA پیاده‌سازی گردد، نتیجه بهتری برایتان به همراه دارد. به همین جهت در این مقاله در مورد SPA به طور مفصل صحبت کردیم و گفتیم با فریم ورک‌های نظیر vue.js می‌توان سایت تک صفحه‌ای کارآمد و سریع‌تری را راه‌اندازی نمود.

معرفی بهترین شرکت برای طراحی سایت‌های تک صفحه‌ای (SPA)

بهترین شرکت برای طراحی سایت‌های تک صفحه‌ای (SPA)، شرکت طراحی سایت سکو است. این شرکت در حوزه‌ی ساخت و طراحی اپلیکیشن و وبسایت فعالیت دارد و ارائه‌دهنده‌ی خدمات سئو و طراحی رابط کاربری نیز می‌باشد. با تجربه و تخصص بالا در زمینه طراحی سایت‌های تک صفحه‌ای، شرکت سکو تضمین کننده‌ی ارائه‌ی بهترین و کارآمدترین راه حل‌ها برای نیازهای مشتریان می‌باشد. از ویژگی‌های این شرکت می‌توان به کیفیت بالا، طراحی حرفه‌ای، راهکارهای نوآورانه و پشتیبانی مداوم اشاره کرد. در نتیجه، اگر به دنبال یک شرکت قابل اعتماد برای طراحی سایت‌های تک صفحه‌ای هستید، شرکت طراحی سایت سکو گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

5 پاسخ

  1. ممنون ازتون
    خیلی خوشحال شدم دو هفته زودتر از موعد پروژه مو بهم تحویل دادین
    تیم قدر و با اخلاقی هستین 🤌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *