نکات کلیدی در طراحی سایت

نکات کلیدی در طراحی سایت

باوجود گستردگی دنیای وب و فراوانی انواع سایت و سلایق مشتریان، رعایت نکات کلیدی در طراحی سایت راز موفقیت در این کار خواهد بود. ما در اینجا به 5 مورد مهم از نکات کلیدی در طراحی سایت اشاره خواهیم کرد. در این راستا شاید قبل از هر چیز نیاز مشتری مطرح باشد. اگر شما یک طراح سایت حرفه‌ای هستید و به تمام نکات کلیدی در طراحی سایت آشنایی دارید اما سایت تحویل شده به مشتری مورد رضایت وی نباشد پس نمی‌توان گفت شما موفق عمل کردید.

از طرفی یک طراح سایت و سئو کار باید با سرتیرهای بسیاری آشنا باشد تا هم در زمینه طراحی و هم سئو سایت با قدرتمندان این حوزه رقابت کند. این دانش لازم است به روز باشد زیرا همانطور که می دانید دانش طراحی سایت و سئو در حال تغییر و تکمیل است.

اگر کسب و کاری دارید که برای گسترش آن نیاز به طراحی سایت و خدمات سئو دارید، یکی از بهترین انتخاب‎‌ها، انتخاب شرکت سکو می‌باشد که مسیر شما را برای رسیدن به اهدافتان هموار می‌کند.

5 مورد مهم و ضروری از نکات کلیدی در طراحی سایت

ما در این قسمت از مقاله سعی کردیم به نکاتی در طراحی سایت بپردازیم که اهمیت بیشتری نسبت به بقیه موارد دارد و در دنیای رقابتی شدید کنونی رعایت آنها الزامی و از واجبات اولیه است.

انتخاب یک دامنه مناسب برای سایت که مانند ویترین برای آن عمل می‌کند، می‌تواند یک نکته مثبت در گام اولیه باشد. البته اینکه برخی از سایت‌های معروف نام دامنه نامتعارف و نامرتبط با کار و محتوای خود دارند بحثی نیست. یک اسم زیبا مانند دیجی کالا، ورزش سه، آپارات و مانند آن را در نظر بگیرید که چقدر دلنشین و مرتبط با محتوا انتخاب شده‌اند. بدون شک این نام‌ها بسیار راحت‌تر به خاطر می‌مانند.

یک نام مناسب شاید جزو اصلی‌ترین نکات کلیدی در طراحی سایت باشد اما هرگز کافی نیست. شما با ورود به یک سایت با دامنه زیبا و جذاب اگر با ظاهری نامناسب مواجه شوید احتمالا دیگر به آن باز نمی‌گردید.

در ادامه بررسی نکات کلید در طراحی سایت به موضوع نبستا نوظهور سازگاری سایت با موبایل و تبلت می رسیم. آمار مدت‌هاست که نشان می‌دهد بیشتر افراد با موبایل وارد سایت می‌شوند و از این رو سازگاری یک سایت با موبایل اهمیت دارد. بنابراین باید سایت‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که در هنگام نمایش بر روی موبایل ایراداتی نداشته باشند. از آن جایی که نمایش سایت و بخش‌های مختلف آن بر روی گوشی موبایل، متفاوت با نمایش روی صفحه کامپیوتر‌های شخصی می‌باشد، طراح باید با تغییر المان‌ها طراحی را برای کاربر موبایل جذاب کند.

همچنین این موضوع یکی از بحث های مهم در حوزه سئو و بهینه سازی سایت است که در اینجا ما بعنوان یکی از نکات مهم در طراحی سایت از آن یاد کردیم.

شکی نیست که هر سایت شامل مقالات، عکس، فیلم و دیگر فایل‌های کم و بیش پرحجمی ست. باید این حدود توسط طراح رعایت شود که درصورت عدم توجه به حد و حدود سرعت لود کند می‌شود. بی حوصلگی بسیاری از بازدیدکنندگان سایت‌ها امروزه موجب شده است که هرقدر سایت از نظر محتوا پربار و از نظر دامنه جذاب باشد، کمتر کسی منتظر لود شدن آن خواهد ماند. در دنیای رقابت امروز اگر سایتی نتواند با رعایت حدود سرعت لود مشتریان را جذب کند دیگر کمتر امیدی به برگشت آن به صدر درخواست‌هاست.

تصور کنید وارد یک سایت سفارش غذا یا معرفی رستوران می‌شوید و همه چیز در آن‌جا سیاه است! چه تصوری خواهید کرد؟ آیا سایت خراب است؟ مشکلی پیش آمده؟ سایت هک شده؟ شاید کمتر به این فکر کنید که طراح سایت سلیقه به خرج داده و همه چیز را به رنگ سیاه درآورده است تا شما سر اشتها بیایید!

بعد از ورود به سایت مسلما اولین چیز طراحی و رنگ بندی مطالب آن است. هر قدر در این طراحی، رنگ بندی، نظم و زیبایی کار بیشتر باشد یعنی شما به یکی از مهمترین نکات کلیدی در طراحی سایت توجه کرده اید. امروزه دیگر غیرممکن است با این همه روانشناسی درمورد رنگ‌ها و حتی فونت ها و … یک سایت موفق با رنگ‌های غیرمرتبط پیدا کنید. یک طراح سایت موفق حتما باید با روانشناسی رنگ‌ها و ترکیب‌بندی آن‌ها آشنایی داشته باشد. امروز همه می‌دانیم که رنگ‌ها می‌توانند قدرت برانگیختن واکنش‌هایی چون اشتها، احساس امنیت، آرامش و یا یاس و غیره را به کاربر خود منتقل کند.

اکرچه در بحث سئو ما باید گوگل را از خود راضی نگه داریم اما یادمان باشد یک طرف قضیه کاربر است. اگر خواست و سلیقه وی را درنظر نگیریم یکی از نکات کلیدی در طراحی سایت و سئو آن را فراموش کرده ایم. این کاربر است که با ورود و ماندن و احتمالا عضویت و کامنت گذاری در سایت به آن ارزش می‌دهد و ربات‌های گوگل را وادار می‌کند که به ما رتبه بدهند.

محتوای ما می‌تواند نوشتاری، عکس، فیلم باشد. طراحان سایت می‌دانند که نوشتار خوب می‌تواند کاربر را در سایت نگاه داشته و حتی وی را متقاعد کند که بقیه بخش‌ها و مطالب مرتبط را بررسی کند.

در طراحی سایت نکات کلیدی و مهم دیگری نیز وجود دارد که در این‌جا تنها خلاصه‌ای از نکات در طراحی سایت را متذکر شدیم. طراح در عین حالیکه باید از فیلم و عکس باکیفیت و متعدد استفاده کند لازم است حواسش به سرعت لود شدن سایت باشد. یا مثلا مطالب نوشتاری طولانی کمتر مورد توجه خوانندگان است اما در عین حال گوگل آن را دوست دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *